AKTUALNOŚCI / ARTYKUŁY

Komunikacja "językiem żyrafy" - budowanie szkoły dialogu


W placówkach Polsko - Angielskiej Szkoły Podstawowej MENTIS oraz Dwujęzycznym Gimnazjum MENTIS, prowadzonych przez Mentis sp. z o.o.,  propagujemy idee „Porozumienia bez przemocy”, gdyż pragniemy budować między uczniami, nauczycielami i rodzicami relacje oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Empatia, uważność na to, co w nas żywe, daje nam przestrzeń do budowania szkoły dialogu, w której poszukujemy zrozumienia bez osądzania i etykietowania, tworząc relacje typu „win-win”.      

            Szkoła jest jak wieża Babel, i to nie dlatego, że mówimy różnymi językami, bo najczęściej porozumiewamy się w jednym, czasem w dwóch,  ale to tygiel różnych „filtrów” rozumienia, co znacznie utrudnia komunikację. Na szczęście istnieje jeden spójny język, dzięki któremu porozumiewanie się i zrozumienie staje się o wiele łatwiejsze -  język „żyrafy”. Został on nazwany tak, na cześć ssaka o największym sercu, przez Marshalla Rosenberga - twórcę Porozumienia Bez Przemocy.

            Język ten jest furtką do tego, co w nas żywe, do naszych potrzeb, niekiedy zakamuflowanych w słowach, postawach lub gestach, które nieintencjonalnie ją zabarykadowują. Kluczem do furtki jest empatia, a co ważne okazywana nie tylko drugiej osobie, ale przede wszystkim samemu sobie.

            Marshall Rosenberg oraz jego naśladowcy nie odkrywają tak naprawdę nowego języka, nowej techniki, czy też metody, stają się zwyczajnie tłumaczami naszego tradycyjnego stylu porozumiewania się i zachęcają nas do tego, aby takim tłumaczem być dla samego siebie oraz naszego otoczenia.

            W naszej szkole jesteśmy w procesie uczenia się języka żyrafy, zadanie niełatwe, ale możliwe, skoro Rosenbergowi udało się go nauczyć zwaśnione nawet plemiona i narody. Najważniejsze to nie tracić kontaktu ze sobą samym, a co za tym idzie z drugą osobą, bo nasze nawet raniące słowa najczęściej chcą wyrazić nasze potrzeby.

            W każdym roku organizujemy warsztaty dla nauczycieli oraz rodziców, prowadzone przez certyfikowanych trenerów NVC. W maju 2016 roku zaprosiliśmy uczniów, nauczycieli oraz rodziców do wspólnej rozmowy na temat tworzenia szkoły w oparciu o empatię, w której widzimy motor napędzający zmiany w szkole.  Efektem rozmów jest projekt mający na celu propagowanie idei porozumienia empatycznego oraz stworzenie sieci szkół, które podobnie do nas pragną, aby właśnie w taki sposób budować relacje.

            Dodatkowo interesują nas tematy dotyczące uważności, neuroedukacji oraz turkusowych organizacji.

Paulina Orbitowska-Fernandez

Dyrektor Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej MENTIS przy ul. Słodkiej 2 w Warszawie



Wtecz Do góry