AKTUALNOŚCI / ARTYKUŁY

Sześciolatek w szkole


Dzisiejsze sześciolatki to zupełnie inna generacja dzieci niż kilkanaście lat temu. Ich mózgi różnią się sposobem funkcjonowania od wcześniejszych pokoleń. To dzieci z bardzo dużą ciekawością poznawczą, mające silną potrzebę bycia w centrum zainteresowań, żywiołowe. Bardzo szybko przyswajają i przetwarzają informacje.  Od urodzenia znają komputery,  iPady , internet. Na codzień odbierają wiele różnorodnych bodźców.

Rodzice, którzy chcą podjąćnajlepszą decyzję dotyczącą tego, czy posłaćdo szkoły swoje sześcioletnie dziecko, zadają sobie wiele pytań, rozważając różne aspekty tej sprawy. Czym się zatem kierować podejmując tak ważną decyzję? Przede wszystkim niezwykle ważny jest klimat panujący w szkole, klimat ciepła i bliskości, akceptacja i szacunek, empatyczne rozumienie dziecka i autentyzm w relacjach. Poza tym znaczenie mają też warunki dostosowane do rozwoju i zabawy. Sześciolatek odnajdzie się w szkole, w której nauczyciele mają świadomość tego, że dzieci postrzegają świat inaczej niż dorośli, w której dorośli potrafią patrzeć oczami dziecka, poczuć co w danej sytuacji czuje dziecko. Sześciolatek dobrze odnajdzie się tam, gdzie nie ma presji porównywania, gdzie różnorodność jest atutem i nauczyciel potrafi ją odpowiednio wykorzystać. Dziecko będzie chętnie przychodziło do szkoły wówczas, gdy będą zaspokojone jego potrzeby. Nauczyciel pracujący z dziećmi powinien zatem bardzo dobrze znać sylwetkę dziecka sześcioletniego, będzie wówczas potrafił określić na czym te potrzeby polegają. Jedną z głównych potrzeb jest potrzeba zabawy i nauki jednocześnie. Dużą rolą nauczyciela jest stworzyć takie warunki, które pozwolą te potrzeby zaspokoić. Dobra szkoła dla sześciolatka to taka w której dorośli mają świadomość tego, że ławka nie jest sprzymierzeńcem w procesie nauczania dziecka w tym wieku. Dlatego też trzeba jak najczęściej organizować zajęcia w inny sposób, taki, który będzie atrakcyjny dla ucznia. Dziecko z wielką ciekawością przekroczy próg szkoły wiedząc, że będzie doświadczało, poszukiwało, próbowało, dotykało, eksperymentowało. Z zaangażowaniem będzie uczyło się na konkretach nawet nie wiedząc, że się uczy. Istotne jest, aby sześciolatek poznawał  świat w inny sposób, nie tylko z perspektywy ławki szkolnej. Organizowanie lekcji poza szkołą to świetny sposób na zaspokojenie kolejnej potrzeby jaką jest aktywność fizyczna.  Nauczyciel z pasją doskonale wie, że lekcja przyrody zorganizowana w parku przyniesie dzieciom zdecydowanie więcej radości, większe umiejętności i zakres wiedzy niż lekcja w szkolnej ławce. Dlaczego nie przeprowadzić matematyki w naturalnym środowisku? Liczyć liście, tworzyć zbiory z kamyków, rysować patykiem określając położenie obiektów  względem innego obiektu, mierzyć długości. Dzieci ze swoja naturalną ciekawością poznawczą podczas tak prowadzonych zajęć mają możliwość rozwinąć swoją wiedzę i umiejętności.

Rodzice bardzo często mówią o niedojrzałości emocjonalnej swoich dzieci. To często argument, aby nie  posyłać sześciolatka do szkoły. Dziecko w tym wieku ma pełne prawo do emocjonalnej niedojrzałości. To po prostu taki etap rozwojowy. Świadomy nauczyciel doskonale rozumie jak ten etap przebiega i potrafi poradzić sobie z emocjami sześciolatka.

Katarzyna Tarnogórska
Dyrektor Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej oraz Dwujęzycznego Gimnazjum MENTIS


 


Wtecz Do góry