AKTUALNOŚCI / ARTYKUŁY

Debata w Polsko-Angielskiej Szkole Podstawowej Mentis „Szkoła marzeń w polskiej rzeczywistości”


Debata w Polsko-Angielskiej Szkole Podstawowej Mentis „Szkoła marzeń w polskiej rzeczywistości”

...mówiłem nie do dzieci, a z dziećmi, mówiłem nie o tym, czym chcę, aby były, ale czym one chcą i mogą być…”

Janusz Korczak


Szkoła dialogu jest miejscem, w którym wszyscy są ważni i uważni. To miejsce, w którym słucha się dzieci, nauczycieli oraz rodziców, wspólnie szuka rozwiązań, tworząc swoistą koalicję na rzecz wysokiej jakości. Czy można taką szkołę stworzyć? Zainspirowani działalnością Budzącej się szkoły, postanowiliśmy odważnie zadać sobie to pytanie. A było to tak…

22 kwietnia, nasi uczniowie z klasy 6. pod okiem swojego wychowawcy, przeprowadzili szkolną debatę zatytułowaną „Szkoła marzeń”. Zaproszona została cała społeczność szkolna, która z niezwykłym zapałem diagnozowała najbardziej nurtujące ją problemy, jednocześnie szukając rozwiązań. O jakiej szkole marzą nasi uczniowie? Przede wszystkim o miejscu, które da im możliwość rozwoju, w którym włączeni będą do dialogu, miejscu, w którym czują się bezpiecznie, wiedząc, że nauczyciel jest ich sprzymierzeńcem, facylitatorem, kompanem podróży.

Debata uczniowska była tylko początkiem dalszej rozmowy, do której zaprosiliśmy nauczycieli oraz rodziców. 7 maja, odbyła się u nas w szkole otwarta debata zatytułowana „ Dobra zmiana- czyli jaka? Szkoła marzeń w polskiej rzeczywistości.” Zaproszeni zostali eksperci, Marta Czapińska, z Budzącej się szkoły, psycholog społeczny, trenerka kompetencji kluczowych i konsultantka do spraw strategii , Ela Więcław, certyfikowana trenerka Porozumienia bez Przemocy (NVC), dyrektor LO i Gimnazjum FILOMATA w Gliwicach, Jakub Lorenc, członek Zespołu Dydaktyki Przedmiotów Szkolnych w Instytucie Badań Edukacyjnych. Panel dyskusyjny profesjonalnie poprowadziła Katarzyna Łastowiecka, była prezenterka TVN24 i TVN CNBC Biznes, aktualnie prowadząca własną firmę Public Relations.

Do debaty włączyli się nauczyciele oraz rodzice, a rozpoczęła ją uczennica klasy 6, która przedstawiła wnioski panelu uczniowskiego.

Naszym rozmowom nie było końca, poruszyliśmy wątki neuroedukacji, empatii w szkole, testocentryzmu, efektu cyfryzacji oraz mediów społecznościowych. Projektowaliśmy naszą szkołę, szkołę marzeń, szkołę, w której nauka jest odkrywaniem pasji, ocena, kierunkowskazem na drodze rozwoju, test informacją zwrotną, a nauczyciel przyjacielem i źródłem inspiracji. Miejsce, w którym jesteśmy uważni na innych i ważni dla siebie.

Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom debaty. To niezwykle budujące widzieć, jak dzieci, nauczyciele oraz rodzice włączają się do dyskusji na temat przyszłości edukacji. Z taką energią czekają nas same dobre zmiany!

Paulina Orbitowska-Fernandez

Dyrektor Polsko-Angielskiej Szkoły Podstawowej MENTIS przy ul. Słodkiej 2 w Warszawie




Wtecz Do góry